Verbruik bio-voeding in België: een marktoverzicht

De markt voor biologische producten in België: de biobestedingen blijven groeien!

De totale bio-bestedingen stegen in 2016 met 12% en de verse biologische producten zelfs met 13%. De groei was het sterkst in het zuiden van het land. Vlaanderen bleef met een +7% iets achter op het marktgemiddelde. Het totaal aantal biokopers steeg tot een niveau van 93%.

Verse biologische producten

Vooral brood, fruit, zuivel uit de biologische landbouw vinden steeds meer afnemers. De grootste groeiers in 2016 waren de bio-aardappelen en de bio-eieren. Binnen de verse voeding hebben de biologische vleesvervangers daarin het grootste stuk van de koek. Een op vier vleesvervangers is biologisch. Het kleinste marktaandeel hebben de biovleeswaren met 0,9%.

Verbruik bio vers per categorie in 2016

Prijs

Biologische versproducten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten en dit prijsverschil blijft quasi stabiel over de jaren heen. Voor brood, vlees en kip was de bioversie gevoelig duurder dan de gangbare variant. Voor biomelk werd het prijsverschil kleiner.

Winkels

De klassieke supermarkt (Dis 1) blijft het grootste kanaal voor aankoop van biologische producten met 41,5%. Op de tweede plaats volgt het gespecialiseerde kanaal (Speciaalzaak/Natuurvoeding/Overige algemene voeding waaronder ook bioplanet) met een aandeel van zo’n 31%. De hard discount (9,4%) blijft een kleine speler op de biomarkt maar groeit wel sterk. De hoevewinkel en de boerenmarkt zijn de kanalen met het hoogste percentage aan biologische producten in het assortiment.

  • Deze resultaten werden opgetekend door GfK Belgium in opdracht van VLAM. Hiervoor werden de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu opgevolgd.

 

Get 30% off your first purchase

X