Volgens ‘Hubspot’ worden de meeste e-mails – vooral de inschrijvingsmails -tussen 9 en 10 uur ‘s morgens of tussen 5 en 6 uur ‘s avonds verzonden. Dit is ook geen toeval. Hoewel het antwoord op de vraag “Wat is het perfecte tijdstip om een e-mail naar mijn klanten te sturen?” geen exacte wetenschap is, zijn er een aantal belangrijke zaken die we hebben ontdekt door middel van diepgaand statistisch onderzoek, en de hierboven genoemde tijden komen precies overeen met wat we hebben gevonden.

Wanneer is de beste tijd om een e-mail te versturen?

De hoogste lijn van de grafiek vertegenwoordigt de openingsratio. De paarse lijn (dus die eronder) vertegenwoordigt de click-to-open ratio. Daaronder, de donkerblauwe lijn, vertegenwoordigt de click-through ratio. De bijna doorzichtige data op de achtergrond tonen het aantal verzonden berichten in procentuele waarde.

In het algemeen liggen de hoogste click-trough-percentages rond 10.00 uur met 21%, om 13.00 uur met 22% en een piek rond 18.00 uur. De data tonen dat wanneer de meeste mensen hun dag beginnen of eindigen ze dan vooral hun e-mails controleren.

Als u e-mails verzendt met een aanbieding of promotie, kunt u proberen ze te verzenden op de tijdstippen waarop uw doelgroep zijn lunchpauze neemt, omdat ze dan waarschijnlijk eerder hun e-mails aan het controleren zijn.

De volgende cijfers zijn afkomstig van GetResponse, een e-mailmarketingsoftware die zijn gegevens heeft ontleed om een rapport van e-mailmarketingbenchmarks samen te stellen. Zij analyseerden 4 miljard e-mails van 1.000 actieve verzenders.
Grafiek van de beste tijdstippen om een e-mail te versturen

Grafiek met de beste tijdstippen om een e-mail te versturen

Schets met de beste dagen om e-mails te versturen (bron: GetResponse)

Dit gaat in op de beste dag om een e-mail door te sturen. CampaignMonitor verzamelde gegevens van miljoenen e-mails die op hun dienst werden gebruikt. Zij stelden de beste dag samen als het gaat om het verzamelen van gegevens.

Uit deze gegevens blijkt dat de beste dagen om een succes te oogsten tijdens de werkweek vallen. Mensen openen en lezen wij allemaal e-mails in het midden van de week. Het is ook goed om in gedachten te houden dat het afmeldingspercentage het laagst is: in het begin van de week.

Uw doelgroep in gedachten houdende is een goede tip om te bepalen op welk moment u uw e-mails verzendt. Als uw buyer persona een professional is met een negen-tot-vijf baan, dan is het verzenden van e-mails tijdens hun ideale downtimes het beste. HubSpot verstuurt bijvoorbeeld e-mails tussen 8-9:30 AM ET om aan te sluiten bij de dagelijkse routines van onze doelgroep.

Waarom e-mail belangrijk is voor uw bedrijf

Geautomatiseerde e-mailmarketing biedt u de kans om uw verkoopconversies te verbeteren – misschien zelfs met 14%. Het is een manier om klanten unieke aanbiedingen te sturen – zoals productaanbiedingen of nieuwsbrievenupdates – met informatie die uw lezer nergens anders kan krijgen.

E-mails moeten worden gepersonaliseerd met wat uw klanten willen zien, zodat u een directe manier hebt om met hen te communiceren. Uw e-mails moeten informatie bevatten waar uw klanten meer over willen weten, zoals kortingsaanbiedingen, bedrijfsupdates of product-/dienstlanceringen.

Wanneer u e-mails verstuurt, moet u enige tijd nadenken over de vraag wanneer precies uw publiek uw e-mail zou willen ontvangen, vooral als het een gelimiteerde aanbieding bevat. U wilt er zeker van zijn dat een zo groot mogelijk aantal klanten uw e-mails leest.

Hoe meet u de prestaties van uw e-mailverzendingen

Als u zich afvraagt wat het beste moment is om een marketing e-mail te versturen, is er iets dat u eerst moet weten. Er zijn veel gegevens over dit onderwerp beschikbaar die verschillende antwoorden geven, en een van de redenen daarvoor is dat het afhangt van uw doelgroep en, nog belangrijker, hoe u succes meet.

Het beste moment voor mensen om uw e-mails te openen kan bijvoorbeeld verschillen van het beste moment waarop mensen actie tondernemen. Hier is een overzicht van de belangrijkste e-mailstatistieken:


1. Click-through ratio

Doorklikratio verwijst naar het aantal mensen dat een link of afbeelding in een e-mail opent. Dit aantal zal altijd lager zijn dan het totale aantal geopende e-mails, aangezien sommige mensen uw e-mail openen, maar vervolgens weer afbreken zonder er verder mee aan de slag te gaan.


2. Click-to-open ratio (CTOR)

Wanneer u het aantal mensen dat uw e-mail heeft geopend vergelijkt met het aantal mensen dat op een link heeft geklikt, worden deze gegevens de click-to-open ratio genoemd. Deze metriek helpt u te bepalen welke informatie in uw e-mails relevant is voor consumenten. CTOR wordt berekend door de CTR te delen door de openingsratio en dat te vermenigvuldigen met 100%. Bijvoorbeeld, als uw e-mail 200 kliks en 120 opens ontvangt, is uw click-to-open rate 60%.

Open ratio

De open ratio is dus het percentage dat wordt gevonden uit het aantal abonnees dat uw e-mailcampagne heeft geopend. E-mails met een hoog openpercentage hebben korte, effectieve onderwerpregels. Plus, ze zijn geoptimaliseerd met previews en preheader tekst.


Beste tijd om B2B e-mails te versturen

Bron: https://www.entrepreneur.com/article/294536

Studies suggereren dat B2B e-mails voor de gemiddelde kantoormedewerker die tussen 8 en 5 uur werkt het beste halverwege de week verstuurd kunnen worden rond 10 uur ‘s ochtends. Ondernemers en leidinggevenden openen echter vaker e-mails dan de gemiddelde werknemer, dus de dag van de week doet er minder toe. De beste tijd voor deze personen op basis van open- en klikpercentages is op zaterdag om 10 uur.

Bron: Entrepreneur

De grote les die u hieruit kunt trekken, is dat u uw B2B-publiek nog verder wilt segmenteren, bijvoorbeeld op functie of anciënniteit, om tegemoet te komen aan verschillende gedragingen en manieren van werken met uw e-mailverzendingen. Misschien kom je er zelfs achter dat andere tijden beter werken voor je lijst. In dat verband wijzen we van Evolution graag op onze doelgroep van bakkers en banketbakkers, die ‘s nachts werken en dus beter in de vroege morgen een mailing ontvangen.

Beste tijd voor een mailing naar consumenten

En hoe zit het met de marketing van consumentengoederen en persoonlijke goederen? Studies suggereren dat er geen groot verschil is in open rates voor specifieke dagen van de week voor B2C e-mailverzendingen. Voor optimale prestaties werkt zaterdag om middernacht echter het beste.

Nogmaals, houd in gedachten dat studies verschillen, dat consumentengedrag altijd verandert en dat de prestaties variëren afhankelijk van welke metriek u als einddoel gebruikt. Blijf experimenteren en kijk wat het beste werkt bij uw publiek. Een manier om dit te doen is door gebruik te maken van een automatiseringstool zoals Seventh Sense, waarmee je je e-mailverzendingen kunt verfijnen met behulp van kunstmatige intelligentie.

E-mailmarketing kan een lastig onderwerp zijn. Er zijn zoveel industrieën die er op hun eigen manier gebruik van maken en een impact hebben. Uw abonnees zijn al geïnteresseerd in uw inhoud. Ze waarderen wat je als bedrijf te bieden hebt, en zolang je ze e-mails stuurt die daar betrekking op hebben, heb je een goede kans op het verkrijgen van geweldige respons

Bron: Entrepreneur en Hubspot

Get 30% off your first purchase

X