Uitgever van vakbladen voor voeding en horeca

Frituur & Snack: sectoroverzicht

Snelrestauratie kent lichte groei

 

Snelrestauratie kan gedefinieerd worden als het verkopen van verpakt voedsel aan een toonbank tegen relatief lage prijzen, en dat ter plaatse kan worden geconsumeerd of dat kan meegenomen worden. De uitgiftepunten worden daarenboven gekarakteriseerd door een hoge investering in materiaal met de bedoeling daardoor de kook- en opdienbekwaamheden van het personeel te beperken. Verder worden ze gekenmerkt door een beperkt aantal zitplaatsen, een beperkt menu en door zeer gunstig gelegen locaties. Frituren, fritshops en hamburgerrestaurants zijn daarvan typische voorbeelden.

 

 

Hamburgerrestaurants

De doorbraak van ‘snelle restauratie’ op de Belgische markt werd gerealiseerd door zaken die zich vooral op hamburgerverkoop concentreerden, en die geïdentificeerd werden als fastfood op zijn Amerikaans (met als dominanten in België Quick en McDonald’s).

Medium 2016 werden de Belgische en Luxemburgse vestigingen van Quick verkocht aan de vennootschap QSR Belgium, een divisie van het investeringsfonds Kharis Capital, hoofdfranchisehouder voor Burger King in Polen, Italië, Griekenland en Roemenië. Daarmee heeft Kharis al ongeveer honderddertig filialen van de keten in beheer. Quick telde op het moment van de overname in België tweeënnegentig restaurants en heeft ook in Luxemburg nog negen vestigingen. De topman van hamburgerketens Burger King België en Quick, Kevin Derycke, plant in de komende jaren 30 tot 40 nieuwe restaurants te openen. Dit jaar zijn bij de hamburgerketens 300 à 350 aanwervingen gepland, volgend jaar 400 à 450. De topman benadrukt ook dat het merk Quick niet zal verdwijnen. Het gaat volgens Derycke immers om een historisch Belgisch merk dat marktleider is en nog steeds erg in de smaak valt bij de Belgen. Hij wil het daarom verder ontwikkelen, naast de introductie van het merk Burger King. Er werken nu ongeveer 3.600 mensen bij Quick België en Luxemburg.

McDonald’s is sinds 1978 in België actief en telde eind 2016 76 restaurants en meer dan 3300 medewerkers die per dag meer dan 47.000 maaltijden serveren. In een aantal Vlaamse steden ontwikkelen zich ook meer en meer ‘burgerrestaurants’, die niet onder de klassieke snelrestauratie-hamburgerrestaurants vallen, omdat ze klassieke bediening aan tafel hebben.

 

Frituren

De Belgische frituur is hét toonbeeld van fast food à la belge. Daar worden voornamelijk frites gekocht, eventueel tot een volledig menu aangevuld door te frituren producten als vis- of kaaskroketten, allerhande vleesbrochetten, burgers, enz.

 

Sandwichsnackbar

De andere vorm van traditionele fastfood is de sandwichsnackbar, die opstartte in de jaren 1930, maar die zich hoofdzakelijk ontwikkelde nà W.O. II. De sandwichsnackbar concentreert zich op een uitgebreid gamma van sandwiches die ter plaatse geconsumeerd of meegenomen kunnen worden. Tegenwoordig serveren de meeste snackbars evenwel ook koude schotels. De pizzasector is in de fastservicefoodmarkt een belangrijk segment, dit zowel wat betreft de bezorgdiensten als de vestigingen waar ter plaatse wordt geconsumeerd. Ook het pitagebeuren blijft groeien, vooral in de steden, maar ook meer landelijk